onsdag 18. desember 2013

Brygge øl!

Det er mange måter å begynne å brygge øl på. Jeg har valgt å begynne med slike nybegynnersett som finnes å få kjøpt, hvor alt du trenger finnes i pakken, og du ikke trenger masse spesialutstyr for å lykkes.

Min tanke er at etterhvert som jeg blir flink til å brygge med de enkle settene, kan jeg avansere videre og lage mine egne varianter, og bruke spesialblandinger av malt og humle, og eksperimentere med gjærtypene.

Men enn så lenge bruker jeg altså ferdige sett. De inneholder gjerne en eller to bokser med maltekstrakt med humle i, og en pose tørrgjær. Maltekstrakten er en seig sirup som en gjerne må varme litt opp for å få ut av boksen, og man skal ha det hele opp i et bryggekar, tilsette lunkent vann og gjær, legge på lokk med vannlås, og så skal det stå og gjære i en ukes tid, inntil den verste boblingen er over. Nøyaktig oppskrift får du med i pakken.

Når man brygger øl, er det svært viktig å gjøre alt godt rent. Bruk ikke såpe, for da vil ikke ølet skumme godt i glassene. Bruk heller krystallsoda eller annet spesialvaskemiddel som du får kjøpt i bryggebutikker. (Det fins flere på nettet.) Flaskene blir greit rene om du legger dem i bløt i krystallsoda en stund og så rister dem med vaskevannet i, heller ut og så skyller to eller tre ganger. Bruk flaskekost om noe sitter fast. Husk dessuten å skylle flaskene etter bruk så blir de lettere å ta igjen. Ellers er det lurt å spare på brukte øl, brus- og vinflasker. Champagneflasker er spesielt godt egnet til kullsyreholdige drikker, som øl og sider. Husk å skaffe korker og korkeapparat. Det finnes korkeapparater både for vinkork og ølkapsler. Sjekk at du har kork til riktig type flaske.


Jeg bruker et bryggekar i plast som er spesiallaget for vinlegging og brygging. Det har lokk med hull til gjærlåsen. Da kan jeg sette karet på badet for å gjære uten frykt for hygienen. Gjærlåsen holder tett.

Når det ser ut som om det slutter å boble og ølet har stått i det antallet dager som oppskriften tilsier, kan man helle ølet på flasker. Man kan få kjøpt enkle måleapparater for å sjekke alkoholstyrken i ølet før man tapper det, slik at man er sikker. Det kan jo også være kjekt å vite hvor sterkt det er, slik at man kan advare gjestene.

Bruk hevert, eller gjør som jeg, bruk trakt og litermål. Det er vel så praktisk når man har mange småflasker. Det blir lett mye søl når det lekker litt fra slangen for hver flaske.

Noen oppskrifter sier at man skal helle en halv teskje sukker på hver flaske før man korker. Jeg pleier å ha på sukkeret rett før jeg korker hver flaske, slik at skummet holder seg inni flasken og futten ikke forsvinner før korken kommer på. Kork godt og sett flaskene i romstemperatur i noen dager, før de settes i kald kjeller til modning i noen uker.

Eksakte mål og tider finner du i oppskriften som følger med den enkelte pakken. Eller om du vil prøve deg på mer avanserte oppskrifter, kjøp en bok om brygging. Du får alt du trenger på nettet, det fins flere steder som har stort utvalg. Selv har jeg en lokal europrisbutikk som har ferdigsett, og foreløpig klarer vi oss godt med utvalget de har der.

Skål!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar